Afbeelding

Opdrachten en vacatures komen via verschillende kanalen op de arbeidsmarkt. Maar waarom eigenlijk? En is het mogelijk om in dat oerwoud aan mogelijkheden de beste keuze voor jou te maken?

Doelgroep bereiken
Wanneer een organisatie personeel zoekt dan kunnen 1 of meerdere kanalen tegelijk worden ingezet om de doelgroep te bereiken. Namelijk via:
– een corporate website
– een detachering- en uitzendbureau
– een werving & selectiebureau
– een broker
– een payroller
– een inhuurdesk / marktplaats
– een raamcontractant
– m.b.v. social media
– advertenties in de on- en offline media
– vacaturesites en jobboards

Soms gaat een vacature eerst de markt op via de diverse raamcontractanten. En als die hem niet (tijdig) kunnen invullen mag iedereen weer mee doen om een kandidaat voor te dragen. Een andere keer gaat een vacature via een inhuurdesk of payroller omdat de werkgever bepaalde risico’s wil afdekken. Het meest voorkomende kanaal waarop vacatures zijn te vinden is middels een corporate website van de betreffende organisatie zelf.

Belang van de organisatie staat centraal
Onze ervaring is dat een (tijdelijke) vacature vrijwel nooit via slechts een kanaal op de arbeidsmarkt komt en zelden tot niet exclusief wordt vergeven aan een intermediair. En waarom zou een organisatie ook dat risico willen nemen? Zijn belang is immers te kunnen beschikken over de juiste persoon, op de juiste plek, op het juiste moment onder de juiste voorwaarden. Het belang van een intermediair om de (tijdelijke) vacature exclusief (= meer geld) te kunnen bemiddelen verkleint immers de kansen van de opdrachtgever.

Dit met uitzondering van de werving van “bedrijfskritische” functies waarvoor in het “geheim” moet worden gehunt omdat het niet bekend mag worden waarnaar een bedrijf opzoek is en/of probeert expertise bij een concurrent weg te trekken.

Multiposten
Vanuit het belang van de organisatie worden dan ook alle vacatures gemultipost op diverse (online) kanalen zoals bijvoorbeeld jobboards, LinkedIn, Twitter, Facebook etc. Waarbij professionele organisaties steeds beter kunnen bepalen via welke kanalen succesvol sollicitanten worden geworven en zo Return On Investement (ROI) opleveren.

Uit onderzoek van onze arbeidsmarktdata blijkt dat de afgelopen 2 maanden er 3.222.985 vacatures waren waarvan:
– Een vacature gemiddeld 14 keer via meerdere kanalen is uitgezet.
– En daarbij in de meeste gevallen gebruik is gemaakt van de jobsites: jobbird.com, 12jobs.nl, vacant.nl en werk.nl in meer dan 50% van alle gevallen.
– Circa 89 % van alle vacaturesadvertenties ook is geplaatst in de branche arbeidsbemiddeling.

De transparante arbeidsmarkt is er al?
De werkzoekende heeft mijn inziens recht op een transparante arbeidsmarkt waar een eerlijke marktwerking vanuit gaat. Wanneer je immers een paar schoenen online koopt wil je ook van tevoren weten wie ze allemaal leveren en zelf bepalen onder welke voorwaarden je tot aanschaf overgaat.

Het is wel degelijk al mogelijk om keuzes te maken op basis van inzicht in de arbeidsmarkt of je daarbij te laten adviseren. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om te bepalen:
– Bij welke intermediairs in de nabije regio moet jij of je cliënt ingeschreven staan omdat zij de afgelopen periode de meeste (tijdelijke) vacatures hebben bemiddeld die je misschien zoekt?
– Bij welke bedrijven heeft een open sollicitatie de meeste kans omdat ze geregeld een vacature hebben die jij of je cliënt kan vervullen?
– Welke contactpersonen moet je daar benaderen met als doel in beeld te zijn voordat het überhaupt een vacature is geworden en iedereen erop kan reageren?
– In welke woonplaatsen is de meeste vraag o.b.v. je zoekprofiel en hoe groot zijn die bedrijven?

Gelukkig zijn er een paar mogelijkheden in de markt beschikbaar waaronder JobXS voor serieuze organisaties en werkzoekenden die niet hun privacy wensen te verkwanselen voor een matige (gratis) oplossing. Ik ben ervan overtuigd dat we pas aan het begin staan van nieuwe inzichten die uiteindelijk de norm zullen bepalen voor sollicitanten en organisaties die snappen hoe dit voor ze gaat werken…

Dus hoe komt het dat de arbeidsmarkt zo ondoorzichtig is?
Dit komt doordat het belang van organisaties centraal staat op de arbeidsmarkt. Zij geven veel geld uit aan het wervingsproces. Kandidaten niet. Kandidaten die een kwart jaarsalaris betalen om zich zonder garantie op succes te laten werven zijn er niet. Maar kandidaten die gestructureerd de arbeidsmarkt benaderen zijn er gelukkig steeds meer.

Wil je ook van een transparante arbeidsmarkt profiteren? Maak dan gebruik van JobXS PRO.

Meer weten? Neem contact op of probeer het meteen zelf uit.

 

Hartelijke groet,

Joes van Dijk

Managing director
JobXS

 

p.s. als je hierop wilt reageren, stuur mij dan een mailtje of bel even.

p.s.2 dit artikel is tevens te lezen  op recruitmentmatters.nl[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 1

Vanaf heden is voor alle JobXS gebruikers het arbeidsmarkt- en netwerkplan gratis te activeren vanuit het coachtools center.
Zo vaak je maar nodig acht zijn deze praktische instrumenten nu in te zetten in de begeleiding van je cliënten.

Met een arbeidsmarktplan krijgt je client inzicht in het effectief bewerken van de arbeidsmarkt en geeft handvatten om daarvoor een concreet plan op te arbeidsmarktplan op te stellen.

Wanneer kan je de opdracht inzetten?
– Je client een beeld heeft van diens zoekrichting op de arbeidsmarkt.
– Je client meer zicht wilt krijgen op manieren om de arbeidsmarkt te benaderen.
– Je client gestructureerd tot actie over wilt gaan.

 

Je kunt hierbij denken aan opdrachten, banen, projecten, fusies, personeel, kennis, nieuwe klanten of goederen. De beste kansen worden altijd gedeeld binnen het eigen netwerk van personen, vaak al voordat ze überhaupt naar buiten komen!
De opdracht om een netwerkplan op te stellen helpt je client om systematisch zicht te krijgen op zijn of haar netwerk.

Wanneer kan je de opdracht inzetten?
– Wanneer je client de mogelijkheden op de arbeidsmarkt wilt onderzoeken door middel van netwerken.
– Om zicht te krijgen op wie er in het netwerk van waarde is in het realiseren van zijn of haar doelen.
– Om door middel van netwerken (verborgen) vacatures te vinden.
– Om een planning te maken en goed voorbereid het netwerk te benaderen.

Het resultaat is een handig rapport voor je cliënt als naslagwerk om mee aan de slag te gaan.

Tip!
Haal nog meer uit de opdracht door je client de reflectievragen aan het einde van de opdracht te laten beantwoorden. Stel daar een vraag over met behulp van e-coaching.

Daarom JobXS!
Waarom doen we dit? Omdat we al onze trouwe en vele nieuwe klanten waarderen voor hun commitment en vertrouwen!

JobXS is het portaal voor professionele coaching van je cliënten en creëren van duurzame inzetbaarheid. Of het nu gaat om loopbaanontwikkeling, outplacement, re-integratie, personele mobiliteit of coaching. De HR-managers, (loopbaan)adviseurs en coaches zetten JobXS in voor de begeleiding van hun kandidaten. Onze employability portalen worden ingezet voorafgaand aan de daadwerkelijke begeleiding en het verbinden van organisatiedoelen met de belangen van medewerkers. Voor organisaties en zelfstandig ondernemers bieden wij een passende oplossing.

Maak je nog geen gebruik van JobXS maar wil je dat wel? Neem dan contact op of probeer het meteen zelf uit.

 

Hartelijke groet,

Joes van Dijk

Managing director

JobXS

p.s. als je hierop wilt reageren, stuur mij dan een mailtje of bel even.

 1

“Van alle WW’ers, die weer een baan vinden, gaat een derde weer aan de slag via de uitzendsector. Als we inzoomen op laagopgeleiden, dan is dat zelfs 43%. En voor 55-plussers ligt dat percentage op bijna 29%. Dat zijn heel mooie cijfers,” stelt Rob Witjes, hoofd Arbeidsmarktinformatie en Advies van UWV, in een interview in Flex & Figures. Toch zijn er nog groepen werkzoekenden die de stap naar een betaalde baan niet kunnen zetten. Witjes pleit daarom voor meer persoonlijke aandacht voor werkzoekenden.”

Begin juni verscheen de nieuwe Arbeidsmarktprognose van UWV. Na een groeispurt in 2017, zetten de positieve ontwikkelingen zich de komende twee jaar voort. Dat goede nieuws kan echter niet verhullen dat er ook problemen zijn, stelt Rob Witjes, hoofd Arbeidsmarktinformatie en Advies van UWV. “Werkgevers worden geconfronteerd met krapte op de arbeidsmarkt en er zijn groepen werkzoekenden die nog altijd de stap naar een betaalde baan niet kunnen zetten.” Lees hier het totale artikel in Flex & Figures van de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU).

Daarom JobXS!
Via het JobXS portaal mis je geen enkele vacature meer en kan je kiezen uit een ruim aanbod van coachtools om in te zetten voor je clienten. Wat nu als die vaste baan toch niet zo toekomstbestendig is als hij op voorhand wel leek? Een van de vele interessante testen is de ArbeidsMarktKansen check. Deze test berekent voor iedereen de huidige en toekomstige kansen op de arbeidsmarkt. Wat is de arbeidsmarktpositie van je client? En… hoe is deze verbeteren? Objectief, onafhankelijk en onderbouwd met uitgebreid marktonderzoek.

Meer weten? Neem dan contact op of probeer het meteen zelf uit.

Hartelijke groet,

Joes van Dijk

Managing director

JobXS

p.s. als je hierop wilt reageren, stuur mij dan een mailtje of bel even.

 1
Een coach kan een werknemer inzicht geven of meedenken over te nemen beslissingen. Maar wanneer ga je naar zo iemand op zoek? En hoe vind je een coach die bij je past? Hoogleraar Yvonne Burger legt uit en geeft tips.

 

De vraag naar coaching lijkt de afgelopen jaren flink toegenomen, ook in de top van organisaties. De coach is populair. Dat komt mede omdat we niet alleen hulp inroepen als er problemen zijn.

“Inmiddels is het heel normaal om een coach in te roepen om de reflectie op ons functioneren te organiseren”, vertelt Yvonne Burger, hoogleraar organisatiecultuur, communicatie en leiderschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam en verbonden aan het Center for Executive Coaching, dat onderzoek doet naar coaching.

“Een coach kan bijvoorbeeld helpen bij lastige situaties op het werk waar je niet doorheen komt. Of er ontstaat een conflict dat je niet durft aan te gaan omdat je dat lastig vindt.” Een coach kan ook hulp bieden als er geen problemen zijn. Bijvoorbeeld als je na wil denken over een volgende stap in je carrière en niet weet hoe je dat moet aanpakken.

Precieze, recente cijfers zijn er niet, maar een schatting van Tijdschrift voor Coaching en de beroepsvereniging NOBCO uit 2011 sprak destijds al van ruim 40.000 coaches. De universitaire coachingsopleiding die de VU sinds acht jaar aanbiedt, zit al jaren vol, aldus Burger.

Veel werkgevers stellen inmiddels al coaches beschikbaar voor hun werknemers. De informatie die wordt uitgewisseld, is dan altijd vertrouwelijk. “Maar er zijn ook mensen die een coach liever niet via hun werk vinden en zelf op zoek gaan.”

Het zoeken naar een coach kan lastig zijn, mede door het grote aanbod. Daarom vermeldt de beroepsvereniging het belang van accreditaties. Maar, tipt Burger, richt je bij je zoektocht naar een goede coach ook op hoe die coach zichzelf blijft ontwikkelen. “Je kunt niet werken aan de ontwikkeling van andere mensen en zelf stil blijven staan. Dat is wat mij betreft een goede indicator.”

Lees hier het volledige artikel op NU.nl.

Daarom JobXS
Tevens is een belangrijke indicator van een professional coach het gebruik van een online portaal om een client veilig (AVG) en op maat te begeleiden. JobXS biedt deze faciliteiten en wordt al sinds 2012 door steeds meer organisaties succesvol ingezet van multinationals tot en met zelfstandig ondernemers.

Ook meer weten wat JobXS voor jou kan betekenen of op zoek naar een professionele coach?

Meer weten? Neem dan contact op of probeer het meteen zelf uit.

Hartelijke groet,

Joes van Dijk

Managing director

JobXS

p.s. als je hierop wilt reageren, stuur mij dan een mailtje of bel even.

 1

Voor het eerst sinds 2009 groeit het aantal vaste banen sterker dan het aantal flex-contracten, bleek eerder deze week uit kwartaalcijfers van het CBS. Is dat structureel of slechts een korte opleving van het contract voor onbepaalde tijd?

Het aantal vaste contracten groeide in het eerste kwartaal van dit jaar met 2,4 procent (124.000 contracten voor onbepaalde tijd) ten opzichte van een groei van 2 procent (38.000) in het aantal flexibele contracten. ,,Het past in het patroon van een krapper wordende arbeidsmarkt”, zegt Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom bij het CBS. ,,Er is meer vraag naar werk, er zijn meer banen en meer vacatures. Werknemers hebben meer te eisen en een manier om toch personeel te werven, is het aanbieden van een vast contract.”

Dat er juist nu meer vaste contracten worden uitgedeeld, is niet zo gek en vrij voorspelbaar, vinden experts. De werkloosheid is laag en er is krapte op de arbeidsmarkt. ,, De machtsverhoudingen verschuiven. De werknemer heeft meer te zeggen”, zegt Fabian Dekker, arbeidssocioloog bij onderzoeksinstituut Regioplan. ,,Bedrijven willen mensen aan zich binden.”

Of het een echte trendbreuk is en het vaste contract weer de norm wordt? Daar twijfelt Dekker aan. ,,Vanaf de jaren negentig is er in Nederland een structurele ontwikkeling in het aantal flexbanen. Alleen Polen heeft de afgelopen decennia net zo’n grote groei doorgemaakt in flexwerk. Volgens mij is de toename van flexwerk daarom een ontwikkeling die los staat van de economische conjunctuur.” Lees hier het volledige artikel op AD.nl

Daarom JobXS!
Via het JobXS portaal mis je geen enkele vacature meer en kan je kiezen uit een ruim aanbod van coachtools om in te zetten voor je clienten. Wat nu als die vaste baan toch niet zo toekomstbestendig is als hij op voorhand wel leek? Een van de vele interessante testen is de ArbeidsMarktKansen check. Deze test berekent voor iedereen de huidige en toekomstige kansen op de arbeidsmarkt. Wat is de arbeidsmarktpositie van je client? En… hoe is deze verbeteren? Objectief, onafhankelijk en onderbouwd met uitgebreid marktonderzoek.

Meer weten? Neem dan contact op of probeer het meteen zelf uit.

Hartelijke groet,

Joes van Dijk

Managing director

JobXS

p.s. als je hierop wilt reageren, stuur mij dan een mailtje of bel even.

 Like

Er is weer dynamiek op de arbeidsmarkt. In tien jaar tijd wisselden nog niet zoveel mensen van baan als nu, maar dat waren vooral jonge mensen. 45-plussers blijven meestal gewoon doen wat ze altijd al deden. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS.

In 2017 wisselde bijna een derde van de werkende jongeren van beroep. Bij 25- tot 45-jarigen was dit 13 procent en binnen de groep 45-plus slechts 6 procent. Bij alle leeftijdsgroepen steeg het aantal mensen dat van baan switchte, behalve onder de 45-plussers. Hun aantal bleef nagenoeg hetzelfde als de afgelopen jaren. ,,Over het algemeen zien we dat hoe ouder mensen zijn, hoe minder vaak ze van beroep wisselen”, vertelt Peter Hein van Mulligen, econoom bij het CBS. ,,Ze lijken zich niet zoveel aan te trekken van de conjunctuur. Hoe ouder mensen zijn, hoe vaker ze een vast contract hebben. Vanuit een vast contract is het veiliger om te blijven zitten waar je zit. Ze zitten gebakken.”

Meer weten over dit onderzoek en de plek van jou of die van je client op de arbeidsmarkt? Lees dan hier een samenvatting van het onderzoek van het CBS.

Daarom JobXS!
Via het portaal kan je kiezen uit een ruim aanbod van coachtools om in te zetten voor je clienten. Een van de vele interessante testen is de ArbeidsMarktKansen check. Deze test berekent voor iedereen de huidige en toekomstige kansen op de arbeidsmarkt. Wat is de arbeidsmarktpositie van je client? En… hoe is deze verbeteren? Objectief, onafhankelijk en onderbouwd met uitgebreid marktonderzoek.

Meer weten? Neem dan contact op of probeer het meteen zelf uit.

Hartelijke groet,

Joes van Dijk

Managing director

JobXS

p.s. als je hierop wilt reageren, stuur mij dan een mailtje of bel even.

 Like

Steeds minder mensen hebben een vaste baan, en de onzekerheid op de arbeidsmarkt neemt toe. Wat zijn de mate en vormen van flexibilisering, en wat zijn daarvan de gevolgen? Waar worden die door veroorzaakt? En hoe gaan we daar verstandig mee om? De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) presenteert de WRR-verkenning “Voor de zekerheid: De toekomst van flexibel werkenden en de moderne organisatie van arbeid”.
Bekijk de video voor een samenvatting van het onderzoek of lees hier het artikel van de WRR.

Daarom JobXS!
Via het portaal kan je kiezen uit een ruim aanbod van coachtools om in te zetten voor je clienten. Een van de vele interessante testen is de ArbeidsMarktKansen check. Deze test berekent voor iedereen de huidige en toekomstige kansen op de arbeidsmarkt. Wat is de arbeidsmarktpositie van je client? En… hoe is deze verbeteren? Objectief, onafhankelijk en onderbouwd met uitgebreid marktonderzoek.

Meer weten? Neem dan contact op of probeer het meteen zelf uit.

Hartelijke groet,

Joes van Dijk

Managing director

JobXS

p.s. als je hierop wilt reageren, stuur mij dan een mailtje of bel even.

 1

‘Soms hoor je mensen vragen wanneer het nou eens afgelopen zal zijn met reorganiseren’, zegt topeconoom Barbara Baarsma. ‘Mijn antwoord is helder: nooit meer! De belangrijkste economische trend van deze tijd is dat alles verandert. En de belangrijkste vaardigheid die je moet bezitten, is dat je je voortdurend kunt aanpassen.’

Baarsma (47), hoogleraar marktwerking- en mededingingseconomie aan de Universiteit van Amsterdam, directeur Kennisontwikkeling bij de Rabobank, en Kroonlid van de SER, heeft duidelijke opvattingen. Om er een paar te noemen: arbeidscontracten voor onbepaalde tijd moeten vervangen worden, het topsectorenbeleid moet op de schop, en het hypotheken- en pensioenstelsel is aan herziening toe.” Lees hier het hele artikel.

Daarom JobXS!
Ook JobXS is ervan overtuigd dat constante verandering de arbeidsmarkt in zijn greep zal houden.  Mensen zullen steeds langer doorwerken en de gemiddelde leeftijd op de werkvloer stijgt. Tegelijkertijd vragen economische en technologische ontwikkelingen wendbaarheid van organisaties. Werkgevers en werknemers die ervoor zorgen dat ze fit blijven voor het steeds sneller veranderende werk, zijn op weg naar duurzame inzetbaarheid.

JobXS biedt nu en in de toekomst de tools om medewerkers te begeleiden in diens duurzame inzetbaarheid en werkgevers naar wendbare organisaties.

Onze missie is het faciliteren dat de juiste persoon op het geschikte moment werkt aan de vereiste organisatiedoelen.

Meer weten neem contact op of probeer het meteen zelf uit.

Hartelijke groet,

Joes van Dijk

Managing director
JobXS

p.s. als je hierop wilt reageren, stuur mij dan een mailtje of bel even.

 1

De arbeidsmarkt flexibiliseert.
“Het aandeel werkgevers dat gebruikmaakt van tijdelijke contracten is verdubbeld. In de jaren negentig van de vorige eeuw ging het om ongeveer 30% van de organisaties, in 2015 om 57%.

De inzet van zzp’ers, uitzendkrachten, oproepkrachten en payrolling verschilt per sector.
Naast tijdelijke contracten zetten werkgevers ook andere vormen van flexwerk in, zoals zzp’ers, uitzend- en oproepkrachten en payrollers. In de ene sector komt een bepaald soort flexwerk vaker voor dan in een andere. In de sector overheid maakte in 2015 relatief veel organisaties gebruik van alle vormen van flexwerk, met uitzondering van oproepkrachten. Zzp’ers en freelancers zien we vooral bij organisaties in de sectoren bouwnijverheid (44% van de organisaties heeft zzp’ers) en zakelijke dienstverlening (37%). Organisaties in de sectoren transport (40%) en industrie (38%) kiezen vaak voor uitzendkrachten. Oproepkrachten komen relatief vaak voor in de sector zorg en welzijn (45%). Payrolling komt van de genoemde vormen van flexwerk het minst vaak voor.”

Meer weten over jouw plek of die van je client op de arbeidsmarkt? Lees dan het volledige onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau.

Daarom JobXS!
Via het portaal kan je kiezen uit een ruim aanbod van coachtools om in te zetten voor je clienten. Een van de vele interessante testen is de ArbeidsMarktKansen check. Deze test berekent voor iedereen de huidige en toekomstige kansen op de arbeidsmarkt. Wat is de arbeidsmarktpositie van je client? En… hoe is deze verbeteren? Objectief, onafhankelijk en onderbouwd met uitgebreid marktonderzoek.

Meer weten? Neem dan contact op of probeer het meteen zelf uit.

Hartelijke groet,

Joes van Dijk

Managing director

JobXS

p.s. als je hierop wilt reageren, stuur mij dan een mailtje of bel even.

 Like

Recordhoogte
“Het aantal banen in de uitzendbranche is in 2016 gegroeid tot een recordaantal. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek waren het er 725.000.
Van alle werknemers heeft inmiddels 26 procent een flexibele arbeidsrelatie, dat getal is de laatste jaren sterk opgelopen. Uitzendkrachten vallen onder deze groep, zij vormen in totaal 4 procent van alle werkenden in Nederland.

Een vetpot is het meestal niet voor wie via een uitzendbureau aan de slag is. Het gemiddelde inkomen is iets meer dan 24.000 euro, bij alle werknemers samen is het gemiddelde bijna 43.000 euro.

Ontevreden
Uitzendkrachten zijn dan ook minder tevreden over hun baan dan andere werkenden. Op bijna alle door het CBS onderzochte aspecten waarop je als medewerker al dan niet blij kunt zijn, scoorden uitzendwerkers het laagst. Zo zijn ze vaker dan andere werkenden ontevreden over hun carrièremogelijkheden, vertegenwoordiging door vakbonden en belangengroeperingen en natuurlijk de beloning. Klik hier om het volledig artikel op nu.nl te lezen.

Daarom JobXS!
Onze ervaring is dat een (tijdelijk) vacature vrijwel nooit via een kanaal op de arbeidsmarkt komt. Dit is een kans! Het online portaal van JobXS maakt de arbeidsmarkt transparant. Als een vacature meerdere keren in de markt is uitgezet dan ziet je client bij welke organisaties en kan desgewenst daarop anticiperen. Bepaal op dat moment via welk kanaal je client de beste kans maakt om de vacature te vervullen. Of verken welke intermediair de beste voorwaarden biedt zodat je client zijn commitment wil geven! Lees alle ins en outs daarvan in mijn blog.

Besteed voortaan je schaarse tijd effectief  in de begeleiding van een client en laat JobXS alle vacatures voor je zoeken en op maat aanbieden.

Meer weten neem contact op of probeer het meteen zelf uit.

Hartelijke groet,

Joes van Dijk
Managing director
JobXS

p.s. als je hierop wilt reageren, stuur mij dan een mailtje of bel even.

 Like